torsdag, augusti 27, 2009

Fel att snyta sig?

Så här i H1N1 tider så skrivs det en hel del om vad man bör och inte bör göra ur ett rent hygiensikt perspektiv. Idag fanns det dock en insändare i tidningen som inte hade med influensan i sig att göra utan olämpligheten i att snyta sig publikt. Ironi och Asien funkar inte, så den lilla 'oskyldiga' insändaren är på något konstigt sätt allvarligt menad... Under rubriken "Rude woman blows nose while others are eating" beskriver en dam följande scenario (fritt översatt):
"I tisdags vid 13-tiden gick jag för att äta lunch på 'Golden Shoe Food Centre'. Matstället var nästan helt fullt men jag lyckades få en plats jämte en kvinna och hennes två vänner. När jag åt min efterrätt tog kvinnan fram en näsduk och snöt sig. Jag protesterade givetvis. Inte nog med att hon inte ursäktade sig, hon replikerade istället 'Vad är det för fel med att snyta sig? Om du inte tycker om det kan du sätta dig någon annanstans'. När jag då påtalade att det ÄR fel att snyta sig när andra äter, snöt hon sig medvetet en gång till, denna gången både hårdare och längre. Hon till och med utmanade mig genom att säga: 'Vad kan du göra åt detta?'."
Fantastiskt vad man kan reta sig på... inte nog med denna lilla komiskt beskrivna scen, damen ifråga fortsätter sin debattartikel på ett smått hysteriskt sätt när hon avslutar med:
"Nu vill jag veta:
1) Anser 'National Environment Agency' (NEA är en offentlig myndighet som ansvarar för att bibehålla och förbättra en ren och grön omgivning i Singapore) att detta är ett acceptabelt beteende?
2) Kommer NEA att vidtaga åtgärder mot sådant själviskt och oomtänksamt beteende?
3) Har människor rätt att snyta sig medans andra äter?
4) I framtiden, vem kan jag rapportera sådana människor till?"
Själv är jag mållös!

Inga kommentarer: